Sunday, September 11, 2011

#9 love makes me blind

Betul kata orang. Cinta itu buta.

Bukan. Cinta tu buatkan aku buta.

Aku buta sebab cinta.

Teringat lagi malam tu.

 “ He went out with a girl.”

Ayat pertama aku bila Dalia jawab phone malam Liz bagitau pasal Syakir.

“ What the ffffffffffffish???” Dalia cursed.

Aku cerita semuanya kat Dalia.

“ Esok kalau kau jumpa mamat tu. Kau bagi dia makan penampar siam okay?” Sounds main-main but suara Dalia serius.

“ I think we should talk.” Aku bagi idea.

“ Talk?” Suara Dalia macam choking.

“ Gunakan kekerasan takkan dapat jawapan okay?”

“ Jangan cakap macam kau tengah berlakon iklan anti-keganasan.  Reni! Messages kau pun dia tak balas. Dia nak cakap dengan kau?”

“ Habis?”

“ Reni. Dia date dengan perempuan lain. Open your mind. Jangan jadi bodoh.”

 Diam. Mata berair. Masuk habuk. Konon.

Honestly I need Mira. Dalia’s too harsh. Or aku tak nak mengaku apa yang Dalia cakap tu?

Aku nak tanya pendapat teman-teman rapat kat Kolej M. But dekat nak exam macam ni aku malas kacau diorang.

Or aku malu? Boyfriend dating dengan orang lain?

Maybe Mira could help.

Aku text jugak Mira. Aku tak harap dia balas message aku.

‘ Reni love. Sorry tak balas messages kau sebelum ni. Masa tak mengizinkan.’

Maksud Mira? Mungkin antara dia dengan hubby kot.

‘ Reni, just go on with what you want to do. Kalau kau rasa kau patut bercakap dengan dia, go on la. Maybe itu yang terbaik.’

Tu je dalam message Mira. And dia letak smiley. J Helpful?

Lepas lama berfikir, aku text Syakir.

‘ Sayang, we need to talk.’

Terasa bodoh pulak panggil sayang. Menggatal belakang aku still panggil sayang? Buta.

Last-last aku padam perkataan sayang.

Message pending. Rasa macam lava gunung berapi nak meletup dah.

Pejam mata dan terus tidur.

Sampai kuliah pagi tu semua orang riuh rendah. Afiq nampak pucat dan resah. Bila aku tanya apa yang diorang tengah sembang, semua balik tempat duduk masing-masing.

Pelik. Aku tengok Afiq.

“ Reni. Baru sekarang kau datang.”

Dahi berkerut. Kening Ziana Zain.

“ Kau dah tahu Syakir masuk hospital?”

Sumpah terkejut. Istighfar. “ Bila?”

“ Hari Sabtu lepas. Aku pun baru tahu hari ni.”

“Teruk?”

“ Agak ar. Patah kaki. Tangan retak ke apa tah. Luka kat badan and muka.”

“ Accident?”

Afiq menggeleng. “Kena belasah.”

Belasah? “By whom?”

“ Aku tak tahu.”

Aku jadi anxious. Macam nak marah kat Afiq pon ada. “ Habis mana kau tahu?” Suara aku agak tinggi.

“ Parent dia datang semalam. Ambik barang apa tah kat hostel. Roommate aku la yang bagitau. Aku kan balik rumah. Pagi ni baru sampai. Ada emergency.”

Aku tak dapat dengar ayat last Afiq. Rasa nak menangis. Tiba-tiba rasa bersalah yang amat sangat. Mungkin sebab tu messages semua pending?

Macam mana kalau dating tu semua tak betul? Aku yang emo. Aku yang jealous. Aku pessimis.

Sejak tu lah aku sedar. Cinta dah butakan aku.






No comments:

Post a Comment