Wednesday, August 10, 2011

#2 History of ex boyfriend

Cakap orang, kalau perempuan yang confess dulu, bila couple, hubungan tak berkekalan.


Mulanya aku rasa yang statement tu kind of absurd. Bagi aku lelaki atau perempuan yang confess sama ja. As long as they love each other.


Itu apa yang aku ingat berlaku kat diri aku.


Last year aku confess dengan seorang lelaki. Syakir. Aku kenal dia sejak sekolah menengah. Time tu ada book fair kat dewan sekolah aku. Ada satu group lelaki yang buat otai kat situ. Mengurat student perempuan. Buat bunyi tikus.


“ Eh, kenapa kau toleh?” Serentak itu, kami terdengar geng student lelaki tu ketawa.


Dalia buat muka geram dan menyesal. “ It’s reflex. Aku tak teringin nak tengok pon okay!”


“ I just don’t get it. Kalau toleh bila dengar bunyi tikus tu kiranya budak perempuan tu ada respon kat diorang la eh?” aku menyoal dengan nada tak puas hati.


“ Hmm... Entahlah. Apa kata kita buat experiment?”


Amira bisik rancangan dia kat kami.


Kami jalan ramai-ramai lalu depan student lelaki tadi. And as expected, ada bunyi tikus.


Amira toleh and senyum-senyum malu . Dayum. Dia memang pakar bab-bab berlakon ni. Dalia pulak terus lambai-lambai. Aku? Keras macam batu.


Terus geng student lelaki tu datang. Muka macam gangster mat rempit je.


“ Hellloooooo, cik adik,” sorang mamat muka gatal rambut kerinting terus pergi dekat Dalia.


“ Cun gila la bai.”


“ Aku dah kata yang budak sekolah ni cun. Korang tak caya.” Mamat gatal nombor dua telinga capang pulak sahut. “ Malam ni kita pergi makan-makan nak? Tengok wayang?” dia tanya dekat Mira.


“ Buat wayang.” Someone daripada group diorang cakap.


Uh oh. Aku tengok Dalia dan Mira pura-pura cool.


“ Ee eh lawanya rambut dia,” Mamat telinga capang nak pegang rambut Dalia. Dalia terus tepis.


“ Hoi!”


Hero? Clark Kent?


Mamat-mamat tadi tepuk bahu memasing dan terus blah tanpa cakap banyak.


Kami pusing mengadap mamat yang sound tu. Obviously dia tu prefect. Kami buat muka bersalah.


“ Lain kali jangan buat kalau tak berani.” Hero terus belah.


Mamat tu memang mamat paling cool pernah aku jumpa. Dan berdasarkan badge yang dia pakai, dia pun satu sekolah dengan mamat-mamat tadi.


Seminggu lepas tu aku dapat SMS from someone yang aku tak kenal.


“ Mamat tu tak?” Mira meneka time aku cerita kat diorang.


“ Sapa?” aku tanya balik.


“ Hero?” Dalia respon.


“ Nama dia Syakir okay?”


“Huuuu... Syakir...” Dalia dan Mira buat muka gatal kat aku.


Dan sejak hari tu aku selalu text si Syakir. Dia memang cool je, even dalam message. Dia mintak maaf, katanya dia biadap dengan kami. Dalia ada cakap dia sombong sebab pergi macam tu je lepas nasihat kitorang. But aku just reply, no biggie. :) Then kami tak nak ungkit lagi pasal hal tu.


Dekat dengan SPM dia ajak jumpa. Katanya nak exchange paper exam.


Since Dalia and Mira ada hal, so aku kena jumpa dia sorang-sorang. Jumpa pun dekat shopping complex dekat dengan rumah aku je.


Sambil tunggu Syakir datang, aku try balik ingat muka dia dulu. Senang sikit nak kenal.


“ Hai.”


Aku toleh. Ada mamat pakai jeans lusuh, t shirt biru and galas beg kat belakang. Mamat tu sengih je. Kening aku terangkat sebelah.


Mamat ni bukan Syakir.


“ Awak siapa?”


“ Saya Syakir la.”


Dahi berkerut. “ Awak bukan Syakir.”


“ Macam mana awak kata saya bukan diri saya sendiri?”


Aku pandang dia tajam.


“ Ni Reni kan? Saya Syakir la.Yang selalu text dengan awak tu.” Senyuman dia dah kendur sikit.


Aku diam lagi. Prank ke apa ni?


“ Betul ke awak ni Syakir?”


“ Nak kena tunjuk ic ke?”


Aku mencebik. Dia ketawa.


“ Tapi kenapa awak lain gila?”aku soal lagi. Tapi... Aku pernah nampak dia ni.


“ Lain? Maybe sebab masa tu saya dengan kawan-kawan saya kot,”


Wait. Kawan-kawan?


“ Kawan?”


“ Yela. Kan...” Dia macam reluctant to speak. “ Kawan-kawan saya yang kacau awak tu. Saya tak expect pun awak boleh kenal...”


Ah, sudah! “ Eh, awak bukan mamat prefect yang halau...”


Mulut dia terlopong. “ Awak ingat saya ni...” He snorted.


“ So awak ni salah sorang mamat yang kacau kitorang la kan?” I can’t believe it!


“ Pembetulan. Yang usha korang, bukan yang kacau. Kawan-kawan saya yang cakap benda-benda ngarut tu. Saya just usha... err.. to be exact... usha awak,”


Dia blushing. Aku tengok dia lama then aku menggeleng-gelengkan kepala. Macam mana aku boleh ingat dia ni mamat prefect tu??? Malunya.


Aku pusing dan terus jalan laju-laju. Aku dengar dia panggil but aku buat tak dengar.


Dan masa tu memang aku janji tak nak jumpa dia lagi.

No comments:

Post a Comment