Sunday, August 14, 2011

#5 feeling

Life dekat Kolej M tak adalah sesibuk atau torturing macam orang cakap. Some people said siapa yang masuk Kolej M ni student yang nak ‘ bunuh diri’.


Salah sorang yang berfikiran macam tu is one of my FB friend.


‘ Kenapa?’ aku tanya dia masa chatting dekat FB.


‘ Yela, you masuk Kolej M tu you kena fight habis-habisan. Study je 24/7. Kalau nak ambik course yang you nak, you at least kena dapat CGPA 3.50 and above. Kalau below than 3 you dapat course lelong je nanti. Tapi, lupa pulak dengan siapa I chat sekarang. You kan student straight A’s.’


Rolled my eyes. ‘ Mana you tahu ni?’


‘ I tahulah. I selalu stalk you.’


Aku mencebik. ‘ Not the results. Pasal Kolej M.’


‘ Oh...Kawan I berlambak kat Kolej M. Semua nak jadi doktor, pharmacist, engineer bagai. Last-last ambik course yang I sendiri tak tahu apa. Masuk kolej M ibarat you nak bunuh diri sendiri.’


‘ Habis, sebab tu you tak belajar sekarang?’


Dia terus offline. Sentap kot.


Kadang-kadang orang pandai bagi pendapat. Tapi aku rasa pendapat berdasarkan pengalaman is a lot more reliable daripada pendapat berdasarkan cakap-cakap orang. Kalau Kolej M tu ibarat suicidal, sah tak adanya student berani masuk situ. But each and every year ada thousands of students yang mendaftar.


And for me masuk Kolej M is a wise choice.


“ Rasa menyesal pulak masuk kolej ni,” Satu hari Syakir datang dengan muka monyok and hempas buku atas meja library. Ramai student yang tengah study kalih tengok kami.


“ Kenapa pulak?”aku yang tengah study Bio tanya.


Dia duduk menghadap aku. Terus bukak buku tutorial Math. “ Soalan ni. Serius tak tahu buat. Saya try buat soalan number 2. Sama je. Tensi ah,”


Aku senyum je bila tengok Syakir duduk tersandar buat muka toya.


“ Meh nak tengok,” Aku volunteer.


Syakir tunjukkan kat aku soalan mana.


Aku buat jalan kerja atas satu paper kosong and bagi kat dia.


Terus dia senyum, nampak lesung pipit dia tu. “ Wah, cekangnya,”


Dahi aku berkerut.” Cekang?”


Dia ketawa perlahan. “ Roomate saya selalu kata perkataan tu. Maksud dia terror la.” Dia belek lagi kertas tu. “ Thanks.”


“ No biggie. “ Aku senyum sambil sempat usha dia.


Sepanjang 4 bulan aku di Kolej M banyak benda yang aku tahu pasal Syakir. Dia suka masuk kelas tutor Kimia sebab lecturer lawa. Dia suka makan nasi letak kicap banyak-banyak. Dia suka marah kalau tension. Dia cepat blushing bila dia cakap pasal aku. And his dimples. The part I like most.


Sampai satu tahap yang aku sendiri blushing bila jumpa dia. And jantung aku. Beat faster.


“ Reni, jom pergi jalan-jalan nak?”


“ Jalan-jalan mana?” Aku tanya balik masa dia call petang tu.


“ Around Kolej je. “


And kami pergi jalan-jalan je. Bukan sembang apa pun.


“ Eh, kau dengan budak fizik tu ada apa-apa ke?” Satu hari Nadia, budak praktikum aku tanya.


“ Kawan je. Kenapa?”


“ Budak tu famous kot. Roomie aku minat dia.”


Wah. Tak sangka aku Syakir ada peminat. Yela, orang handsome.


‘ Tak adalah awak. Mana ada peminat.’


Tula respons dia bila ada satu hari tu aku text dia and bagitau dia ada peminat. Aku tak berani bagitau terang-terang. Takut dia nampak perubahan kat wajah aku.


But one day, masa aku tengah tunggu dia kat depan library, aku nampak dia jalan dengan seorang budak perempuan ni. They talked and smiled and laughed. Ada satu feeling dalam hati aku yang aku tak boleh nak explain. Mixed feelings become one new feeling.


“ Hai, Reni.”


Aku senyum tawar.


“ Sapa tu?” aku tanya dia.


“ Budak praktikum.” Selamba. “ Kenapa? Jealous eh?”


Aku mencebik. Dia ketawa.


Do you have to ask something you already knew?



No comments:

Post a Comment