Monday, August 22, 2011

#7 the reply


Hari ni aku macam artis kena kejar dengan paparazzi.

I walked faster than usual. I looked around more than usual. Sat between the shelves in library. Books to cover my face.

And, I don’t even dare to switch on my handphone.

I want to know his answer badly, but I don’t have the guts to face the fact if he rejects me.

Aku mula bersikap absurd sebab cinta.

“ Reni.” Aku terkejut bila disergah dalam DK. Mengelamun time lecturer belum masuk.

It’s Afiq, my group leader.

“ Eh, kitorang ingat nak keluar weekend ni. Makan-makan. Jom?”

“ Satu praktikum ke?”

“ Erm, tak jugak. Kita combine dengan budak fizik. Kau nak join tak?”

Aku diam sekejap. “ Tengok la dulu. Budak fizik kelas mana?”

“ Aku tak ingat la. Tapi kelas roommate aku ar. Dia kenal kau.”

Kening terangkat. “ Kenal aku? Siapa?”

“ Syakir.”

Aku yang tengah telan air masa tu tersedak. Afiq buat muka pelik.

“ Kau kenapa? Okay?”

Aku mengangguk.  Afiq terus balik tempat duduk dia bila lecturer masuk. Aku tergamam. Syakir roommate dia?

Nak balik hostel aku jalan ramai-ramai dengan budak group aku. Takut terserempak Syakir. Sampai bilik je aku tersandar kat pintu. Letih.

Lepas laundry petang tu, aku baring atas katil. Liz dan Ina tengah tidur. Jeeha siap-siap nak pergi main badminton.

Aku selongkar beg and cari handphone aku. Aku tarik nafas dan on handphone tu.

Kena tunggu dua minit. Aku pejam mata.

Bukak mata sebelah.

10 new messages.

Jantungku dup dap macam lepas marathon 100 meter.
Aku bukak message pertama.

‘ You have 4 missed calls’. 1 daripada adik aku, 1 daripada budak group aku and dua lagi

“ Syakir.” Perlahan aku sebut nama dia.

9 lagi messages.

3 messages daripada adik aku. 2 from Dalia. 2 from budak group aku.

‘ Helo sayang. Nak tengok gambar 18SX...’

Message bangang. Aku terus delete.

The last message from Syakir.

‘ We need to talk.’

Tu je yang dia balas? Tu pun dia hantar message tu pukul 9 pagi tadi. Sekarang dah pukul 5. Aku tengok pulak message yang ada missed call dia.

“ Pukul 10.15 and 10.30.” Aku cakap sorang-sorang. Aku mengeluh. Ambik bantal letak kat muka.

Pagi esok macam biasa. Aku pergi kuliah waktu yang biasa. Ikut jalan yang selalu aku lalu.

But tak jumpa Syakir. Is he running away from me?

Kat DK aku tengok Afiq relax je. Maybe dia tak cerita apa-apa dekat Afiq.

Suddenly Afiq datang ke arah aku. Aku nervous.

“ Eh, Reni. Thanks.” Afiq sengih sambil letak tutorial Kimia yang dia pinjam hari tu kat atas meja aku.

Aku tarik nafas lega bila Afiq terus blah. Ingatkan dia nak cakap apa pasal Syakir. Aku ambil tutor Kimia and selak pages dia.

Aku tergamam.

Ada sepucuk surat bersampul biru between the pages with my name on it.

Aku cuba cari Afiq. Dia dah hilang.

Jari jemari aku terketar-ketar buka sampul surat tu.  Jantung aku berdegub cepat. Tangan aku rasa sejuk.

‘ Dear Reni.’ Dengan tulisan yang kemas.

Aku tarik nafas. Lepas tu sambung ayat seterusnya.

Firstly please read this letter. Saya tahu awak takkan balas message dan takkan jawab call saya. After knowing you for four months, I knew pretty much about you.

It’s one year exactly.

I still remember how we met each other. Again, I would like to apologize for our rude behaviour. Saya jugak masih ingat our first date yang mana awak ingat saya Lutfi *the prefect*. And how you left me...’

Aku teringat balik kejadian tu. Mengeluh.

‘ Don’t worry. I’d forgive you. =) Pertemuan di Kolej M memang tak diduga. Saya ingat heart beat saya kembali normal sebab dah lama tak jumpa awak, but I’m wrong. My heart beat is faster than before when I met you.

Reni, I am truly surprised. I have never expected you to fall for me. Saya sorok perasaan saya. Saya malu.

But now I want to say this to you.

I like you too.

Syakir

Aku terjerit di dalam kelas. Semua orang tengok aku pelik. Blushing.

“ Ehem!”

Afiq datang entah dari mana. Dia senyum perli kat aku. Aku buat mimik muka, thanked him.

I looked at the letter again. Line paling bawah ada something.

‘ Please meet me in front of the library tonight. I need my Maths expert, and I miss you.’

Aku senyum lebar.



1 comment: